Wat een afsluiter!! - Reisverslag uit Puerto Maldonado, Peru van Bobenmaud - WaarBenJij.nu Wat een afsluiter!! - Reisverslag uit Puerto Maldonado, Peru van Bobenmaud - WaarBenJij.nu

Wat een afsluiter!!

Door: Maud

Blijf op de hoogte en volg Bobenmaud

26 Oktober 2012 | Peru, Puerto Maldonado

Na een paar mooie dagen in de heilige vallei, waar we meerdere inca-ruines bezochten en een paardrijtocht maakten, vertrokken we naar de jungle! Onze laatste bestemming van deze reis. De vlucht ging gelukkig goed, ik had een pilletje genomen en dat heeft gewerkt, gelukkig!! Aangekomen in Puerto Maldonado voelen we meteen dat we in de jungle zijn, warm en ontzettend vochtig!! We worden opgewacht door onze gids voor de komende dagen, Katherine, een spontane meid met veel passie voor en kennis van het tropisch regenwoud. We reizen per bus en boot naar onze eerste lodge. Een geweldige plek! Onderweg naar de lodge zien we een aantal ara´s, prachtige kleuren! De lodge is gebouwd van ecologisch materiaal en word gerund door ´native people´. Er hangt een ontzettend leuke sfeer. Onze kamer bestaat uit 3 muren, de 4de muur is de jungle!! Wat ´n geluiden hier, ik las ´n artikel waarin de schrijver het giechelende jungle noemde, dat is een hele mooie beschrijving! Bob gaat na de lunch met Kathy naar een uitkijktoren, ik ga niet mee aangezien ik de avond van te voren iets verkeerds gegeten heb en dit bekoop met flinke maag-darmklachten..... Bob ziet de eerste aapjes, een brulaap en een toekan!! Het uitzicht is te vergelijken met wat we vanuit het vliegtuig zagen, heel veel bomen! De temperatuur is gemiddeld z´n 30 graden, maar door de hoge luchtvochtigheid zweet je de hele dag door, we spoelen ons dan ook regelmatig onder de koude kraan af. Niet alleen voor de warmte, maar ook tegen de jeuk van de muggenbulten..... We vallen in slaap bij de geluiden van de jungle en worden vroeg wakker met dezelfde geluiden, een heel bijzondere ervaring! De volgende dag vertrekken we om 5.00u over de Tambopata rivier naar een meer in het regenwoud. Hier leeft een familie reuzen rivierotters. Ongeveer 60% van de bezoekers krijgt ze te zien, en wij horen bij die gelukkige 60%! Na een 20 minuutjes varen op ´een catamaran´ duiken er kopjes omhoog van deze mooie dieren, allemaal druk bezig met vissen! We genieten van de rust en stilte op het meer terwijl we het spektakel van de otters aanschouwen. Verder zien we een hoop mooie tropische vogels en vissen op piranha´s. We gaan terug naar de boot die ons verder het regenwoud in brengt naar de tweede lodge. Onderweg zien we een capibara familie, die lekker langs de oever van de rivier ligt te relaxen! Wanneer we vanaf de boot naar de lodge lopen, zien we bruine kapucijnapen! Hoog in de bomen springen ze van de ene naar de andere tak, echt geweldig om te zien! Helaas lukt foto´s maken echt niet. Het is mooi om te zien hoe snel Kathy ze gespot heeft, opeens blijft ze staan, kijkt omhoog en begint druk aanwijzingen te geven waar we moeten kijken. Na de lunch in de tweede lodge maken we ´een medicinijn wandeling´, we maken kennis met de paracetamol en xylocaine van de jungle. Daarna steken we de rivier over voor een bezoek aan de farm van Manuel. Dit is een van de vele boeren hier in het gebied.Hij verbouwt allerlei soorten fruit; bananen, papaya, citrusvruchten, mango´s, maar er staan ook mahonie bomen, koffie- en cacaobomen en katoenplanten. We maken een wandeling over het land en proeven van allerlei vruchten! We gaan terug naar de lodge voor een welverdiende douche. ´s Avonds gaan we weer de rivier op om kaaimannen te spotten. In het licht van een grote schijnwerper lichten de ogen van deze dieren fel op, het is dus een koud kunstje om er een paar te vinden. We zien er drie en kunnen heel dichtbij komen. De volgende ochtend staat een bezoek aan een vogel claylick op het programma. Dit is een muur van een soort klei, die heel veel mineralen bevat. De vogels hebben deze mineralen nodig om hun lichaam te zuiveren, ze eten namelijk een hoop vruchten die giftige stoffen bevatten. De mineralen filteren deze stoffen als het ware uit hun lichaam. Het zal wel een hoop geduld kosten om dit spektakel te kunnen bewonderen. Na een wandeling van een half uur door het regenwoud komen we bij een soort boswachtershutje met uitzicht op de claylick. We gaan zitten en wachten tot de vogels komen. Het gaat met name om ara´s. Na een tijdje komen de ara´s aan vliegen. Ze gaan echter niet meteen naar de claylick, maar strijken hoog in de bomen neer om te observeren of het veilig is om naar de claylick te gaan. Vijanden zijn met name de arend en de mens.... Ze worden namelijk gevangen om als huisdieren te houden, maar ook voor de veren. Langzaam maar zeker komen de ara´s steeds korter bij de claylick. Maar opeens vliegen ze op een gaan weer een heel stuk verderop in de bomen zitten. Het blijkt dat een stukje verderop in de rivier toeristen zonder gids aan het vissen zijn. De ara´s hebben dit snel geschoten en zoeken een veiliger plekje op. Helaas durven ze het niet meer aan dichterbij te komen en vliegen weg. We hebben ze wel gezien en met behulp van een goede telescoop goed kunnen bewonderen. Maar het is triest dat deze prachtige dieren door mensen weggejaagd worden..... We gaan terug naar de lodge voor een douche en lunch. Daarna trekken we weer de jungle in naar een mamals claylick, een zoogdieren claylick. Op weg hiernaartoe zien we een dusky titi monkey en een slang.... De kans om dieren bij de claylick te zien is 16%. We hebben dan ook pech en zien geen dieren. Op de weg terug naar de lodge, zien we wel een arend! Het is een vrouwtje dat een nest in dit gebied heeft. Ze zit hoog in de boom de omgeving te observeren en haar verenpak te verzorgen. Met de verrekijker van Kathy hebben we prachtig zicht op dit immense dier! We zouden eigenlijk nog gaan zwemmen in de Tambopata rivier, maar aangezien er ondertussen tropische regen naar beneden komt, zien we hiervan af. Onze laatste avond in deze mooie omgeving genieten we van de geluiden. Morgen vertrekken we naar huis, althans dat dachten we..... Onze vlucht vanaf Puerto Maldonado naar Lima, met een tussenlanding in Cusco heeft een half uur vertraging. Nog geen man over boord, de vlucht van Lima naar Madrid kunnen we nog wel halen. Maar in Cusco moet iedereen uit het vliegtuig, de piloot vertrouwt het toestel niet..... We hebben meer als anderhalf uur vertraging en landen 40 min voordat onze vlucht naar Madrid vertrekt in Lima. Bob wacht op de bagage terwijl ik als een gek naar de counter van onze vluchtmaatschappij ren. Onze vlucht is gesloten, na lang praten proberen ze nog een vlucht via KLM te regelen. Er lijkt goede hoop voor te zijn, maar na een sprint door het vliegveld blijken we hier, na meer als een uur wachten bij de counter van LAN, net te laat voor te zijn, grrrr...... Ze regelen een hotel, taxi, eten en natuurlijk vlucht voor morgen. Ik verwacht in een afthans hotel gedropt te worden. Maar tot onze verbazing worden we afgezet bij een 5 sterren Sheraton hotel in het centrum van Lima!! We krijgen avondeten inclusief drank, morgen is ontbijt en lunch inbegrepen, een taxi komt ons weer halen om naar het vliegveld te brengen en we hebben kaartjes gekregen om mee naar huis te bellen. Het is dus allemaal prima geregeld, ondanks dat het vervelend is dat we een dag later thuis zijn is het een goede pleister op de wonden! We zijn nu dus in Lima, gebruiken onze tijd om een nieuwe blog te maken en gaan zo natuurlijk nog even de stad in. Een extra dagje vakantie!! Toch verlangen we er allebei weer naar om naar huis te gaan. Het was een fantastische reis! We hebben heel veel mooie dingen gezien en het was absoluut een ervaring voor het leven! Maar het is een fijn vooruitzicht om iedereen weer terug te zien. Ik vooral benieuwd hoe de kleine Luca ondertussen gegroeid is. En de hondjes zijn natuurlijk aan een flinke knuffel toe!! Allemaal heel erg bedankt voor de leuke reactie´s!! Het was erg leuk om deze terug te lezen!

Heel veel liefs en tot snel!
Maud en Bob

• 26 Oktober 2012 - 19:43

Debby:

Wat een mooie ervaringen weer. En alvast welkom terug in Nederland! Tot gauw
    groetjes

• 26 Oktober 2012 - 19:53

Frenk En Marla Janssen:

Hee Maud en Bob,
    dit laatste verslag van jullie brengt ons wel heel erg terug naar Brazilië; vooral de dieren: ara's, capibara's, apen, kaaimannen. Wat is het toch geweldig hé.
    Maar het is toch ook wel fijn om te horen dat jullie ook weer graag naar huis komen, al zullen jullie vast en zeker tijd nodig hebben om hier weer te wennen.... (vooral aan het weer waar jullie zo meteen mee te maken krijgen..... brrrrr). Als ik kon kiezen bleef ik nog eventjes in de lodge liggen.... :-)
    We wensen jullie een voorspoedige terugreis en tot heel snel weer!
    Liefs,
    Frenk en Marla

• 27 Oktober 2012 - 21:47

Ellen:

Hallo Bob en Maud,

Wat een mooi verhaal!
    Leuk dat jullie dit allemaal hebben meegemaakt.
    Zoals jullie het beschrijven; het is net of ik er zelf ook bij was.
    Jammer dat jullie een dagje later thuis zijn gekomen, maar wel fijn van het luxe hotel!
    Nu zullen jullie wel even moeten bijkomen, want het was beslist geen luiervakantie.
    Doe maar rustig aan en tot gauw!

Groetjes Ellen