Van Bolivia naar het Inca-wonder - Reisverslag uit Machu Picchu, Peru van Bobenmaud - WaarBenJij.nu Van Bolivia naar het Inca-wonder - Reisverslag uit Machu Picchu, Peru van Bobenmaud - WaarBenJij.nu

Van Bolivia naar het Inca-wonder

Door: Maud

Blijf op de hoogte en volg Bobenmaud

19 Oktober 2012 | Peru, Machu Picchu

De plannen die we in ons vorige verslag bespraken, zijn ietwat gewijzigd. Geen mijnen en klooster, maar het SOS kinderdorp in Potosi was onze bestemming! Aangezien de mijntour die Bob zou gaan doen erg krap was met het vertrek van de bus naar Sucre en de gids vervolgens een half uur te laat kwam, heeft ook Bob deze deze excursie overgeslagen. Op de weg naar Potosi zagen we vanuit de bus een SOS kinderdorp. Bob had een hoop oude kleding verzameld om aan de mijnwerkers te geven, aangezien hij deze nu dus niet kon afgeven besloten we ze naar het SOS kinderdorp te brengen. Ook ik had nog wat spullen die weg konden, samen met wat kleurboekjes en –potloden, pennen en balonnen. Met de taxi naar het kinderdorp waar we met open armen ontvangen werden, na even wachten kwam er iemand die Engels sprak. Ze waren erg blij met onze gift en bedankte ons hartelijk. Een goed gevoel om te zien dat je spullen daadwerkelijk goed terecht komen! ´s Middags vertrok de bus naar Sucre, ook wel de witte stad genoemd en de officiele hoofdstad van Bolivia. Bij aankomst besloten we eerst op pad te gaan naar onze vlucht tickets van Sucre naar La Paz en ons busticket van La Paz naar Cusco. Aangezien dit ivm faillesement van eerder geboekte vluchtticket de dag voor ons vertrek allemaal gewijzigd was, hadden we deze nog niet in ons bezit. Om een lang verhaal kort te houden, er bleken geen tickets voor ons gereseveerd te zijn.....! Na een aantal telefoontjes, waaronder een naar ons reisbureau in Nederland, hadden we een paar uur later gelukkig beide tickets veilig ´in the pocket´! We kunnen nu ontspannen genieten van onze volgende vrije dag, eindelijk! Sucre is voor ons met stip de mooiste stad die we tijdens onze reis gezien hebben. Prachtige koloniale gebouwen en heel veel groen! Verder heerst hier een rustige, ontspannen sfeer, die in alle andere steden ver te zoeken was! Heerlijk uitslapen, op ons gemak ontbijten en dan heerlijk door de stad slenteren. Er is een stukje lopen uit de stad een mooi park, we wandelen hierheen. Het eerste deel van het park lijkt wel een fancy fair! Springkussens, rodeo-stier, pony rijden, kraampjes waar je taart kunt kopen! Het is zondag en het is duidelijk dat de locals genieten van hun gezin tijdens deze vrije dag, erg leuk om te zien! Omdat het zondag is zijn helaas alle kerken en gebouwen gesloten, we hebben dus niets van binnen kunnen bezichtigen. In Sucre is de beste chocolade van Zuid-Amerika te koop! Gelukkig waren deze winkeltjes wel op zondag open en hebben we hiervan kunnen genieten, erg lekker!!
De volgende dag vliegen we van Sucre naar La Paz, een vlucht van 3 kwartier. Ik vind het dan ook onnodig om hier een pilletje tegen de reisziekte voor te nemen. Dit bekoop ik helaas wederom met het ledigen van m´n maaginhoud. Volgende vlucht neem ik dus echt wel een primatour!!
Aangekomen in La Paz verblijven we in hetzelfde hotel als de vorige keer dat we hier waren. Van de mensen die we tijdens de jeeptour ontmoet hebben hoorden we dat je in La Paz heel goedkope trekking kleding kunt kopen. Wij dus op pad voor een vestje en wat shirtjes voor Bob (aangezien hij vrijwel alles aan het SOS kinderdorp gedoneerd heeft). De prijs bleek in onze ogen toch niet erg goedkoop. We belandden op de markt waar we eerder al met de gids geweest zijn, hier vinden we een vestje en bij een van de vele souvenierwinkeltjes kopen we 2 toepasselijke Bolivia shirtjes. Ik koop nog een mooie ´traditionele´ trui en Bob een leren riem. De volgende dag wacht ons de lange busreis van La Paz naar Cusco (13 uur). De bus is zo mogelijk nog luxer dan alle bussen die we voorheen gehad hebben. De stoel kan bijna horizontaal dus deze reis is gelukkig goed te doen. Opvallend is trouwens hoe stipt bussen hier vertrekken! Dit hadden we absoluut niet verwacht, zeker niet in Bolivia! We reizen dus weer terug naar Peru, de grensovergang verloopt vlot en de bedrijvigheid op deze plek is leuk om te zien. Vooral het geld wisselen is een genot om heen te kijken! Cusco is de stad van de Inca´s, maar ook gigantisch toeristisch.... Dit is absoluut de plek waar we de meeste toeristen tegenkomen, en de meeste Nederlanders! We verkennen de stad en besluiten dan om naar een inca ruine niet ver buiten de stad te gaan, Sacsayhuaman. Dit is een militair Inca-complex geweest dat is gebouwd van enorme stenen. Erg indrukwekkend om te zien, zeker als je bedenkt dat de Inca´s deze stenen met mankracht omhoog gesleept hebben! Zoals al gezegd is deze regio erg toeristisch en dat is dan ook direct te merken. Entree voor deze ruine: 70 solles (25 euro) per persoon. Je kunt ook een combinatie ticket kopen voor meerdere Inca-ruines en musea in de stad. Dit ticket kost 140 solles pp. Aangezien we de komende dagen van plan zijn meerdere ruines te bezoeken die in dit ticket zijn inbegrepen en het ticket 10 dagen geldig besluiten we dit de kopen. Bij dit ticket zit tevens een dansshow in Cusco. Traditionele Inca-dansen en melodieen zijn hier te bewonderen. We gaan hier dezelfde avond nog heen en dit was zeker de moeite waard! De volgende dag staat de Machu Picchu op de planning, dit betekent vroeg op. Om 04.00u (!) worden we opgehaald en naar het station van Ollantatytambo gebracht. Vanaf hier gaan we met de trein naar KM 104. Dit is het vertrekpunt van de 2 daagse Inca trail die we geboekt hebben. We lopen niet de oorspronkelijke Inca trail van 4 dagen, maar een variant waarbij je alleen een groot deel van de laatste dag van deze trail loopt. De trein is wederom luxe en mooi, met panorama- dak! Bij KM 104 trekt de machinist aan de rem en springen we letterlijk uit de trein. Hier staat de gids op ons te wachten en samen met twee andere Nederlandse koppels beginnen we onze tocht. De eerste 3 uur zijn pittig omhoog, de zon schijnt ondertussen flink en het is dan ook zweten geblazen. Zeker aangezien we op onze rug de bagage voor de komende 4 dagen dragen.... Maar de uitzichten en paden die we lopen zijn fantastisch! Dit gebied is de grens van Andes en jungle. Vandaar dat het eerste stuk flink omhoog gaat. We lopen tot Winay Wayna, een van de vele Inca-ruines. Hier lunchen we (onze zelfgedragen lunchbox) en genieten van het uitzicht. We zetten onze tocht verder en vanaf hier gaat het aanzienlijk gemakkelijker. We lopen door tropisch bos, passeren een prachtige waterval die verfrissing biedt en komen uiteindelijk aan bij ´de Zonnepoort´. Dit is de plek vanwaar je een geweldig uitzicht hebt over de Machu Picchu. We genieten hier van het uitzicht, rusten uit van onze tocht en maken natuurlijk de nodige foto´s. Dan dalen we af naar de ingang van de Machu Picchu en hoe dichter we bij dit wereldwonder komen, hoe mooier het wordt! Vandaag zullen we geen bezoek brengen aan de citadel zelf, dat is voor morgen. We gaan met de bus naar het dorpje aan de Machu Picchu, waar we zullen overnachten. Na een welverdoende douche gaan we met ons reisgezelschap eten en vervolgens vroeg naar bed. Morgen vertrekt de bus om 5.30u omhoog richting Machu Picchu. De gids adviseert ons vroeg te vertrekken aangezien het om 9.00u net ´Walt Disney´ is. Om 5.30 staat er dan ook al een lange rij mensen die hetzelfde idee als ons hebben, rustig de Machu Picchu verkennen..... Gelukkig blijkt dat de meeste mensen omhoop klimmen naar de Zonnepoort, aangezien wij hier gisteren al geweest zijn, krijgen we direct een rondleiding door dit indrukwekkende Inca dorp. Er is veel onduidelijkheid over de oorsprong, functie en de ondergang van deze fascinerende plek, iedere gids heeft dan ook zijn eigen visie en verhaal. Na een 2 uur durende rondleiding mogen we onze eigen weg gaan. We dwalen langs de prachtige gebouwen en maken vervolgens een wandeling naar de Inca-brug. Een pad langs een afgrond naar en brug die de Machu Picchu verbond met de buitenwereld. Deze brug bestaat uit een afgrond waar houten balken op gelegd zijn. Wanneer er gevaar dreigde werden deze planken weggenomen zodat de Machu Picchu onbereikbaar was. Nadat er een aantal jaar geleden een dode is gevallen op deze plek, is de brug nu alleen maar van een afstand te zien. We lopen terug en genieten van de plek waar volgens ons het mooiste uitzicht op Machu Picchu is. Rond 12.00u nemen we de bus naar beneden voor de lunch. Vanavond vertrekt de trein naar Ollantaytambo, een dorpje in de heilige vallei waar meerdere Inca-ruines zijn. We willen hier morgen een paardrijtocht maken. We hebben nog twee dagen in deze vallei. Maandag vliegen naar Puerto Maldonado, de jungle!! Hier hebben we 4 dagen om te genieten van het oerwoud en alle indrukken van deze geweldige reis te laten bezinken. Onze volgende blog zal dan ook vanuit Nederland of wellicht een van luchthavens waar we op onze weg naar huis een tussenstop maken!

Heel veel liefs,
Maud en Bob

• 20 Oktober 2012 - 10:27

Pap En Mam:

Wat 'n belevenissen! Geniet van jullie laatste dagen in de jungle........... en tot gauw!
    Liefs van de 'oudjes''.

• 20 Oktober 2012 - 16:53

Oma En Opa Martens:

Wederom een geweldig reisverslag en prachtige foto,s.Zo langzamerhand komt het einde in zicht van jullie mooie reis.geniet dus nog maar volop van de laatste belevenissen.Wij kijken er naar uit om jullie gezond en wel hier terug te zien.Sport nieuws hier ,ivm de dopingperikelen stopt de Rabo met de sponsoring van de wielerploeg.Zo nu zijn jullie hiervan ook weer op de hoogte. Verder alles OK hier.

Groeten uit Beek

• 20 Oktober 2012 - 19:26

Ron:

Hoi wereldreizigers
    Vanochtend de volgende werleldreiziger weggebracht zit dus nu hier in mijn eentje.
    Heb eigenlijk weer een kok nodig ,dus ik ben wel blij dat jullie weer naar huis komen haha
    Alle gekheid op een stokje,ik geniet van jullie verhalen en vind het geweldig dat jullie het zo naar jullie zin hebben
    Dus geniet er nog van tot het allerlaatste en denk nog niet aan thuis

Groetjes Pa

• 20 Oktober 2012 - 20:34

Debby:

Wow, wat een geweldig verslag weer, jullie hebben weer veel meegemaakt! Ook mooie foto's, vooral Machu Picchu, super! Ik ga morgen met de kindertjes naar Simpelveld, daar komt de enige echte Thomas de Trein! Voor de kids een hele belevenis... geniet van jullie reis en vooral van elkaar!

groeten uit Susteren

• 21 Oktober 2012 - 14:17

Moh, Dewi En Lynn:

Hoi Bob en Maud,

Net even goed gaan zitten voor jullie reisverslag. Fantastisch wat jullie allemaal meemaken en zien!
    Geniet nog van jullie laatste dagen en we zijn benieuwd naar de live-verslagen!!

Groetjes, Moh, Dewi en Lynn

• 23 Oktober 2012 - 16:36

Ellen:

Hallo Maud en Bob,

Wat een verhaal!
    Zelf ben ik een aantal dagen in Barcelona geweest, vandaar dat ik nu pas mijn reactie plaats.
    Dacht ik ff dat ik wat had meegemaakt, maar ten opzichte van jullie geweldige reis stelt dat natuurlijk niets voor!
    Veel plezier nog voor de komende, laatste dagen.
    Wel thuis!

Groetjes Ellen

• 23 Oktober 2012 - 23:18

Lein:

He Bob & Maud!
    Ben me er weer eens even goed voor gaan zitten... Wat een verslag, ga dit dadelijk nog missen...
    Geniet nog lekker van deze laatste dagen, en kom gezond en wel terug, goeie reis nog!!
    Groetjes Lein!

• 24 Oktober 2012 - 11:07

Janzel:

Whaa weer een mooi verhaal, genieten zeg. Veel pelzier in de Jungle!!
    groetjes

• 24 Oktober 2012 - 11:10

Marjo En Jan:

Hallo Maud en Bob,
    De laatste dagen breken aan van jullie fantastische reis.
    Geniet er nog samen van.
    Een hele goeie terugreis gewenst van ons twee.
    XX Marjo en Jan